Racen in het midden van Frankrijk!

Zaterdag 19 en zondag 20 Augustus ben ik naar Frankrijk geweest voor mijn eerste training op het Dijon-Prenois Circuit! Dit circuit is een oud F1 circuit dus het voelde wel wat anders dan andere circuits waar ik tot nu toe vaker op gereden heb. De laatste keer dat ik naar Frankrijk ben geweest voor een training was in 2018 toen ik nog op mijn 125cc Suzuki reed, toen waren we naar Juvaincourt geweest, wat gaan de tijden ook snel!

We hadden 2 training’s dagen waarvan iedere dag bestond uit 6 sessies. Ik wist alleen nog niet zeker of ik alle sessies ging rijden vanwege de hoge temperaturen die voorspeld waren voor die dagen.

Ik begon op dag 1 in de intermediate groep. De eerste paar sessie moest ik even goed wennen aangezien de baan voornamelijk uit lange breedte bochten bestond. Omdat Dijon-Prenois een F1 circuit was, moest de baan natuurlijk wel goed breed zijn zodat op z’n minst 2 wagens naast elkaar konden rijden. Dit heeft dus als gevolg dat je met de motor meerdere lijnen door 1 bocht kunt nemen en er met dezelfde snelheid uitkomt. Dit kon je vooral merken aan de lijnen die 1000cc motoren namelijk tegenovergesteld aan 600cc en lichtere motoren. 1000cc motoren namen bochten erg haaks zodat ze sneller op het gas kunnen terwijl lichtere motoren eerder strak aan de binnenkant zitten omdat deze motoren een stuk wendbaarder zijn.

Ondanks dat de baan niet veel bochten heeft en ze voornamelijk allemaal erg lang zijn in het toch een mooie layout. Doordat de bochten erg lang zijn kun je mooie beelden creëren en hoef je niet veel moeite te doen als je een snelle ronde wilt neerzetten. Je moet alleen wel goed veel lef hebben vanwege de hogere snelheden en grotere hellingshoek. Aan het einde van dag 1 heb ik ook voor een gedeelte mijn achterrem leren gebruiken.

Op dag 2 was het een stuk warmer en reden een stuk meer mensen niet alle sessies mee. Ik begon de dag vroeg en gingen al snel over op een ander bandensetje. Door de hoge temperaturen en doordat ik meer push (ik leer de motor steeds meer en beter kennen) slijten de banden er bijna doorheen alsof het niets is dus voor de 2de sessie besloten we om een compleet nieuwe set banden eronder te gooien. Doordat ik de 2de sessie weer op vers rubber reed, verbeterde ik gelijk mijn pr van gisteren. Mijn snelste tijd was nu een: 1:29:850, snel genoeg om doorgezet te worden naar de fast groep! Helaas heb ik niet veel kunnen rijden in deze groep want mijn dag was al ten einde gekomen.

Toen ik weg reed voor de start van mijn 3de sessie vond ik de motor apart klinken en toen ik de baan op reed merkte ik gelijk dat er een stuk minder power in zat. Toen de motor eenmaal terug en afgekoeld was gingen we kijken naar wat het mogelijke probleem zou kunnen zijn en toen kwamen we op het idee dag de motor nog maar op 3 cilinders reed, 1 van de 4 bougies had het begeven (hoogstwaarschijnlijk vanwege de hoge temperaturen) en omdat we geen extra meehadden was onze dag ten einde gekomen. Een zeer vervelend eind aan een super mooi weekend in Frankrijk.

Eenmaal thuis hebben we nogmaals gekeken naar de motor en het probleem bleek inderdaad de bougies te zijn. inmiddels zitten er weer nieuwe in samen met nieuwe olie en oliefilter zodat hij weer klaar is voor 8 September, dan gaan we weer richting Mettet! Mijn laatste race voor dit seizoen is in Assen op 18 September, dan rijdt ik mee met de RSZ en neem ik deel aan een XL race van 40 minuten!!

Ook hebben we nog een mooie video gemaakt van het racen op Dijon-Prenois, klik hier om deze te zien!

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.