Eerste NK wedstrijd van het Seizoen

Daar gaan we dan, mijn eerste NK van het seizoen. Ik heb er super veel zin in en ben benieuwd wat dit seizoen mij gaat brengen!

Mijn eerste NK was in Assen, dit betekent dat ik op dag 1 de kwalificaties had en op dag 2 de races. We beginnen wel bij dag 1.

We hadden als eerst een vrije training maar het was best koud en het waaide ook best hard dus een snelle tijd werd hem niet. Wij waren deze sessie ook bezig met een andere tandwiel verhouding maar ik had hier niet veel profijt van, toch probeerde we het in de eerste kwalificatie weer omdat het toen warmer was maar ik vond het gewoon niet lekker rijden. Ik reed opzicht wel snel, het was alleen dat ik minder comfortabel op de motor zat dus zijn we voor de tweede kwalificatie terug gegaan naar de oude tandwiel verhouding. Ik hoop dat als ik in de toekomst vaker gaan wisselen van tandwiel verhouding want er blijft een gevoel bij mij hangen dat ik uiteindelijk sneller zou kunnen rijden met ander verhoudingen. Daarnaast voelde ik mij deze dag fysiek niet helemaal top, ik kwalificeerde me toch voor een 6de postie wat niet heel erg gunstig was aangezien ik aan de binnenkant startte en je dan in bocht 1 klem gereden kan worden, tenminste dat voor voorgevoel had ik. Verder was het weer die dat gewoon echt niet lekker, veel wind, regen en hagel tussen alle zonneschijn en bewolking door, kortom hopen op beter weer.

Op dag 2 begonnen we met de warming-up, de baan was nog wat nattig dus top tijden reden we nu ook niet maar toch reed ik een 3de tijd wat wel fijn was om te zien. Ik had goed geslapen en voelde mij fysiek een stuk beter dan de dag ervoor. Deze nieuwe banden geven echt veel meer grip, ik ben daarom ook erg benieuwd hoe ze het op een volledig natte baan doen, maar dat komt misschien nog. Voor vandaag was het beter weer (droog en zonnig) en ondanks dat ik op een niet ideale plek startte had ik er erg veel zin in.

Race 1: Ik had een slechte start en werd in bocht 1 zoals ik had verwacht klemgereden waardoor ik gelijk posities verloor, hierna probeerde ik mij weer zo snel mogelijk terug te vechten naar de 6de plek om de aansluiting met de kopgroep niet te verliezen. Ik hield me in het begin wat koel om energie te bewaren voor mijn aanval, ik stond na een mooie inhaalactie aan de buitenkant weer 6de en probeerde toen de aansluiting naar de kopgroep weer te vinden. Tegen het einde van de race kwam ik er wel wat in de buurt maar toen was het al te laat om nog een inhaalactie te proberen.

Race 2: Ik had nu een iets betere start en kon gelijk meekomen met de kopgroep. Ik hoopte een beetje door de groep heen te komen maar in plaats daarvan zat ik in een super close racing battle van 5 man die allemaal om de 2de plaats streden.  In zowat iedere bocht probeerde wel iemand een inhaalpoging te doen, deze lukte soms (tijdelijk). Het was super spannend! Ik probeerde zelf ook meerdere keren een inhaalactie maar helaas kwam er dan weer iets in de weg (bv. een andere inhaalpoging) waardoor het niet lukte. Ik was deze hele race aan het wisselen tussen p5 en p6. Op een gegeven moment stond ik stond op p4 maar vanwege een uitvaller recht voor mij moest ik fors inhouden en werd ik weer gepasseerd door 2 man en stond ik weer even 6de om de daarna gelukkig weer terug te vechten naar een 5de plek. Ik wou er natuurlijk meer uithalen en probeerde er hier en daar nogmaals. Ik probeerde in de op 1 na laatste bocht, in de laatste ronde nog een inhaal actie die mij bijna mijn race koste maar ik hield hem en eindigde op de 5de plaats. Had beter gekund maar ik heb van de battles volop genoten en daar gaat het natuurlijk om!

Ik heb nog nooit z'n race als dit gehad in mijn hele race carrière en heb nu nog meer zin in het rest van het seizoen. Wie weet hoeveel mooie battles ik nog ga meemaken (en winnen natuurlijk) en hopelijk zitten daar nog flink wat podiums bij wat daar gaan we natuurlijk wel voor dit seizoen!!

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.