Staphorst brengt altijd iets aparts

Zaterdag 28 Augustus had ik mijn 3de NK in Staphorst, niet mijn meest favoriete baan aangezien het een stratencircuit is met veel bomen en een sloot direct naast een gedeelte van de baan. Maar ik moest er het beste van maken en dat was ik ook van plan nadat mijn vorige NK absoluut niet gegaan was zoals ik had gewild. Omdat er veel groepen waren hadden we maar 4 sessies, we begonnen meteen met de 1ste van 2 kwalificaties, gevolgd door 2 races.

In Q1 moest ik en de baan leren kennen en een snelle tijd neerzetten, daarnaast was de baan hier en daar nog wat vochtig en die 3 dingen gaan niet goed samen. Ik had meerdere keren dat ik bijna het gras in reed en als dat gebeurden kon ik wel weer inpakken: na bocht 5 ligt een sloot, na bocht 6 schuift je in de dranghekken en na bocht 7 schuif je hem zo van het tallud af. Gelukkig werd de baan snel droog en liet ik mij niet tegenhouden voor het zetten van een goede tijd en aan het einde van de sessie had ik een 3de tijd gereden. In Q2 was de baan helemaal droog en merkte ik dat ik meer grip had. Iedere ronde ging beter en sneller maar dat ging de rest ook gezien ik iedere keer weer wat anders op mijn pitboard zag staan. Eerst P4 toen P2 daarna P3 en zelfs een hele tijd P1. Helaas kon ik in de laatste ronde vanwege andere rijders niet goed meer aanzetten en iemand anders wel. Hierdoor miste ik de Pole met 0.15 seconden maar ik was erg tevreden met mijn 2de startplek voor de races.

Race 1: Ik had een ruk start, bij het neergaan van de vlag leek het wel of mijn motor even bleef hangen waardoor ik slecht van mijn plek wegkwam. Ik ging als zesde de eerste bocht in, gelukkig maakte ik dit in 2 ronden goed en lag ik weer mooi 3de. Hierna ging ik de aanval openen op de nummer 2. Ik kwam iedere bocht een stukje dichter bij en remde hem eruit in de laatste bocht. Met een kleine voorsprong kwam ik aan bij bocht 1 aan. Ik hoopte nu dat de nummer 3 niet ging proberen mij eruit te remmen en een fout zou maken. Helaas gebeurde dit wel en waardoor hij onderuit ging en zijn motor vol tegen mijn achterwiel kwam. Ik ging hierdoor hard onderuit, ik raapte gelijk mijn motor op en zag dat ik verbazingwekkend weinig schade aan mijn motor had dus kon ik gelijk weer verder rijden. Ik kwam als 14de weer op de baan en maakte nog wat posities goed met een paar mooie inhaalacties door mensen zowel aan de binnen- als aan de buitenkant eruit te remmen en zo eindigde deze race op een 10de plaats.

Race 2: Ik had een iets betere start maar nog steeds niet geweldig. Ik stond na de eerste bocht 3de en na de eerste ronde lag ik alweer 2de. Ik probeerde hier en daar de nummer 1 nog te passeren maar na 3 gefaalde pogingen dacht ik bij mezelf: "het is goed zo, ik wil niet nog een keer onderuit gaan."  Ik was op dat moment al blij genoeg met een 2de plaats dus ik hield mijn positie vast in de hoop dat de nummer 1 een foutje zou maken. In de laatste 2 rondes probeerde ik nog een inhaal actie die helaas niet lukte en deze ging nog maar net goed ging want ik verloor op dat moment mijn voorwiel. Ik kon nog net snel genoeg reageren om de motor overeind te houden en zo de race uit te rijden. Ik eindigde de race op een 2de plaats waar ik super blij mee was, eindelijk een keer op de positie geëindigd waar ik wil eindigen namelijk voor in het veld!

Nadien was ik super tevreden maar de echte verrassing kwam nog. Doordat we 2 races op 1 dag rijden en voor het dagklassement het totale aantal verdiende punten geld bleek ik toch nog op het podium terecht te zijn gekomen. Mijn dag was helemaal compleet mocht plaatsnemen op de 3de plek en dus een beker mee naar huis mocht nemen. Ik was echt trots op mijzelf (en mijn vader en mijn trainer Patrick waren dat ook). Mijn volgende NK is al op 4 september in Veldhoven en ik hoop dat ik daar ook weer mooi mee kan vechten voor een podium plek!

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.