5de NK in België kon beter

Wow! Mijn eerste NK buiten Nederland, super gaaf toch! Dit is mijn 5de NK op het kart circuit van Spa Francorchamps en de laatste keer dat ik hier was geweest was in 2019! Toen reed ik nog op de Suzuki, even wennen dus!

Het nk was verspreid over 2 dagen;

Dag 1 hadden we 2 kwalificaties, 1 sprint race en 1 race en op dag 2 hadden we een warming up en race 2 en 3. In de sprintrace werd de start positie voor race 1 bepaald en in Q1 en Q2 werden de startposities van race 2 en 3 bepaald samen met die van de sprint. Kun je het nog volgen, ik niet namelijk.

Dag 1:

We begonnen met Q1. Omdat het 2 jaar geleden was dat ik hier voor het laatst geweest ben, moest ik deze sessie gebruiken om in te komen omdat ik hiervoor niet naar een training ben geweest, deels omdat het 5 uur rijden is. Ook wilde ik uitzoeken met welk tandwiel ik het beste kon gaan rijden en dat neemt ook weer een hele sessie in beslag en, jammer genoeg, vielen de ronde tijden van deze sessie wat tegen.\

In Q2 ging het al een stuk beter. Ik voelde de baan al wat meer maar kon toch nog niet helemaal de snelheid vinden voor een goede top 5 tijd. Ik vond dit erg jammer aangezien ik altijd in de top 5 dus het was even wennen om voor het eerst in lange tijd weer eens achteraan te starten. een goede inhaalrace dus. Ik kwalificeerde me voor een 7de positie.

Toen was het tijd voor de sprint race; ik startte deze race op p7 en het waren 8 rondes. Ik snapte nogsteeds het hele systeem niet maar ik dacht ik rijdt wel gewoon zo snel mogelijk en dan komt alles goed. Mijn start was best oke en probeerde mijn positie te behouden ondanks dat ik de baan nog niet goed kende. Ik kon helaas niet goed meekomen met de mensen voor me en hierdoor raakte ik wat gefrustreerd. Ik eindigde op p8 wat betekende dat ik voor race 1 dus ook op p8 zou starten. ik vondt dit erg jammer en had van mezelf meer verwacht. gelukkig ging dit niet om punten maar om de startopstelling.

Race 1 ging een stuk beter. Ik had een betere start maar werd ontzettend opgehouden in bocht 1. ik stond toen op p9 en wist dat ik wat goed temaken had. Ik had nu eindelijk mijn ritme gevonden en wist positie na positie goed te maken. Ik had aan het einde van de race een mooie battle met de nr 5 en wist hem nog maar net intehalen. Ik probeerde meteen weg te rijden maar hij bleef aanhaken dus ging ik over naar een meer verdedigende rijstijl en wist mijn 5de positie te behouden!

Dag 2:

Een lekkere warme dag vandaag. We begonnen met de warming up en terwijl dit niet echt mijn sessie was reed ik toch 5de tijd waar ik best verbaasd over was. Deze dag werd er ook geoefend met camera’s op de motor die lette op het overgaan van remmen naar gasgeven en ik heb hier veel van geleerd aangezien ik mezelf nooit zie gas geven want daar let ik namelijk niet op!

Race 2 ging wat matig . Ik had een matige start maar wist al mijn verloren posities weer terug te maken door buitenom de hele groep te rijden door bocht 1 en 2. Ik hield me hoofd koel en bleef pushen. Het was erg spannend, iedereen probeerde er overal voorbij te komen maar af en toe was er gewoon te weinig ruimte. Ik verloor helaas mijn 5de doordat ik mijn binnenkant niet goed verdedigde waardoor de rijder achter me er tussen door glipte in de laatste ronde. Ik probeerde het nog op het einde maar het was jammer genoeg al telaat. Ik eindigde deze race op p6 en hoopte dat ik dit in race 3 weer goed kon maken. Helaas was dit niet zo.

zoals ik al zei ging Race 3 ging niet zo lekker. ik had een matige start en kon bocht 1 en 2 niet lekker doorkomen. Ik werd compleet afgesneden en erger nog, ik kon de groep niet bijhouden. En wat er vervolgens ook nog bij kon is dat ik van de baan af raakte waardoor ik compleet het touwtje verloor en hierdoor kon ik er niet meer bijkomen. Ik probeerde wat positief te blijven maar als je de nummer 8 niet kan bijhouden terwijl je normaal gesproken voor p3 battled, dat doet wel wat met je. Hierdoor had ik niet veel motivatie meer en ik dacht er zelfs over na om de pits in te gaan. En zodra ik dit mijn gedachten binnen kwam riep ik tegen  mijzelf dat ik me niet zo moest aanstellen en gewoon moest doorrijden. Ik kwam tegen het einde van de race nog dichterbij de groep maar omdat de race maar 13 rondes was i.p.v 15, kon ik helaas niks meer voorelkaar krijgen. Ik eindigde deze race op p9 en was na de tijd best teleurgesteld in mezelf maar ik wist dat niet allen goed kon gaan en dat tegenslag er ook bij hoort.

Mijn volgende NK is in Veldhoven en ik hoop daar wat hoger te kunnen eindigde aangezien ik daar de vorige keer met een beker ben weggekomen. Omdat deze baan mij zo goed ligt heb ik hoge verwachtingen maar je weet maar nooit.

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.