De winterstop is voorbij en het is tijd om te beginnen met het racen! De eerste voorjaarstraining deed ik dit jaar niet in Nederland maar in Spanje, op het pas nieuw aangelegde circuit: het Circuito de Sevilla. Hier was ik van 23 tot 25 Februari (iedere dag waren er 6 sessies) met 2TheExperience (race organisatie). Dit was de eerste keer dat ik naar een voorjaarstraining ben gegaan en omdat het circuit helemaal in Spanje ligt gingen wij met het vliegtuig en werd de motor (met alle onderdelen die wij mee wilden nemen) op een pallet/ krat geladen voor transport per vrachtwagen. Voor het reizen in Spanje van en naar het circuit hadden we een huurauto geregeld. We hadden een vroege vlucht dus na het uitpakken van de motor zijn we terug naar ons hotel gegaan voor een goede nacht rust.
Dag 1: De eerste dag was wennen, niet alleen omdat ik op een compleet nieuw circuit reed maar ook omdat ik voor het eerst op mijn nieuwe motor reed. Ik moest de boel daarom erg opbouwen maar ik wist de motor al snel onder de knie te krijgen. Het circuit was een ander verhaal. Het circuit bestaan uit 16 bochten waarvan de snelste 3 ‘blinde bochten’ zijn. Dit betekend dat je de exit van de bocht pas zit als je op de apex van de bocht zit en omdat je hier met 200 km/h op af komt waren die moeilijk te overzien (vooral met een nieuwe motor). Ik deed erg rustig aan en ik kon hierdoor ook wat genieten van de omgeving. De temperatuur zat ook lekker mee, een goeie 20 graden zonder regen.
Dag 2: Ik besloot deze dag wat meer te gaan pushen om te ervaren hoe de motor daarop zou reageren. Ook reed ik deze dag op 190 achterband ipv een 180, deze 190 band is hoger waardoor je onder hellingshoek meer rubber hebt dat het asfalt aanraakt en dus heb je meer grip. Na het rijden van mijn eerste sessie merkte ik gelijk het verschil al, zelfs met een SC3 (hard compound) achterband kan je het gas zowat volledig open trekken, op de apex, onder hellingshoek. Hierdoor wist ik een stuk sneller te rijden. Ook begon ik gewend te raken aan het circuit en de lijnen die je moest rijden. Het enige nadeel van het circuit is echter dat er in de snellere bochten een aantal hobbels op de ideale lijn liggen, dit komt vanwege een slechte ondergrond. Ik had hierdoor deze dag wel een aantal spannende momentjes maar ik wist de motor onder controle te houden. Verder was het deze dag ook een heerlijke 20 graden en scheen de dag de hele dag.
Dag 3: De laatste dag deed ik wat rustiger aan, ik besloot nog 1 keer voor een snelle ronde tijd te gaan en wou daarna gewoon de sessies uitrijden. Het blijft natuurlijk een trainingsweekend en ik wou ook nog even genieten van het feit dat ik gewoon in Spanje aan het racen was op een gloednieuw circuit. Ik heb deze dag ook niet alle sessies meegereden omdat we die zelfde dag de motor ook nog moesten inkratten
Halverwege de dag wat motregen en haakte veel rijders af. Ik bleef doorrijden, met slick banden op een natte baan, om te ervaren wat je nou precies kan doen met slicks op een iets natte baan. De temperatuur in het asfalt werd niet minder door de regen (klei houd goed warmte vast) en omdat de baan nog zo nieuw was wist ik dat er super veel grip aanwezig was. Ook was het nog veel te droog voor regenbanden. Ik had daarom vertrouwen dat er genoeg grip was voor slicks en reed de hele sessie + de sessie daarna op een natte baan. Hierdoor heb ik ook mooi wat regen ervaring mee kunnen pakken op de nieuwe motor. Toen de motregen gestopt was ging de zon weer schijnen en bleef het de rest van de dag droog.
Aan het einde van de 3de dag moest we de motor en onze onderdelen weer inpakken voor transport terug naar Nederland. Hierna zijn we lekker uit eten geweest en zijn de dag erna nog naar de binnenstad van Sevilla geweest. Een mooi laatste uitje om af te sluiten.
Al met al heb ik onwijs veel genoten van dit weekend en hoop ik dit volgend jaar weer te kunnen doen omdat het zo’n unieke ervaring is. Mijn race seizoen met de RSZ begint op 26 April en ik ben erg benieuwd wat ik kan bereiken met mijn nieuwe R6!







