Nieuw jaar nieuw seizoen, eerste wedstrijden in Assen!

Yes! Daar gaan we weer, het seizoen 2024 is van start. Zoals jullie weten race ik dit seizoen mee met de RSZ en hun kampioenschap. Race 1/2 vonden plaats in Assen op 13 April en race 3 en 4 vonden ook plaats in Assen op 6 Mei

 

12 en 13 April (race 1/2);

De dag voor mijn eerste races (12 April) was er een trainings dag van 6 sessies waar ik goed gebruikt van heb kunnen maken, na zo'n lange tijd niet rijden is even met rust inkomen wel van belang! Gelukkig had ik hier niet veel moeite mee en pikte ik al snel op waar ik vorig jaar gebleven was. Op de dag van de race (13 April) hadden we 1 Warm-up sessie, 2 kwalificaties en natuurlijk 2 races. In de warm-up sessie kwam ik er alleen achter dat de groep waar ik in reed behoorlijk groot was. Dit komt omdat de 600 Sport en de 600 SuperSport tegelijk rijden maar qua klassement wel apart van elkaar gehouden worden. Hierdoor had ik met de kwalificatie wat moeite om een goede tijd neer te zetten aangezien ik meerdere keren werd opgehouden door tragere rijders. gelukkig wist ik mij toch nog voor P5 te kwalificeren. Voor de wedstrijd waren wij van plan om van achterbanden te wisselen. We hadden nog een super soft achterband liggen en hadden het idee om deze om te doen voor tijdens beide wedstrijden, dit bleek achteraf alleen niet zo'n goed idee te zijn.

Race 1: Ik had een matige start en viel ver terug in de groep. Hierdoor was ik een tijd bezig om mijn verloren posities terug te winnen. Ik kwam na ongeveer 5 rondes alleen vast te zitten in een groepje die aan het battelen was voor p8, ik raakte hierdoor wat geïrriteerd en probeerde buitenom iemand in te halen maar verloor tot mijn schrik zomaar ineens mijn achterband en maakte een high-sider. Ik belande in de grindbak met erg veel last van mijn linkerhand maar verder niks ernstigs. Ook was de schakelpook van mijn motor verbogen dus kon ik niet verder rijden. Toen ik terug kwam van mijn check-up bij de medical center bleken er nog een aantal andere onderdelen gesneuveld te zijn in de crash en kon ik niet deelnemen aan de 2de wedstrijd waar ik erg van baalde. Oorzaak van de crash was de supersoft achterband die we hadden gebruikt, deze was niet goed op temperatuur vanwege meerdere code 60 situaties die voorkwamen tijdens de wedstrijd. Code 60 betekend dat je de hele baan rond moet met 60km/h totdat deze vlag weg is. Hierdoor was mijn band zo erg afgekoeld dat hij bijna net zo hard was als een hard compound tire.

Niet helemaal hoe ik mijn eerste race weekend had ingebeeld maar helaas horen deze dingen ook bij de motorsport. Gelukkig hebben we nog even voor mijn volgende wedstrijden op 6 Mei dus aan de slag maar weer!

 

6 Mei (race 3/4);

Deze dag ging een stuk sneller voorbij dan ik verwacht had. Vanwege geluidsoverlast klachten tijdens de vrije training en kwalificatie werden de gereden rondes tijdens de wedstrijd ingekort van 10 naar 8 laps en vervolgens van 8 naar 6 laps. Ook hadden we deze dag maar 4 sessies inclusief de wedstrijden dus er werd niet veel gereden. Tijdens de kwalificatie was het mooi weer en had ik, vergeleken de eerste race dag, veel meer open baan en kon ik mij beter focussen op tijden rijden aangezien er een stuk minder rijders op de baan waren. Hier wist ik mij ook weer voor P5 te kwalificeren. Deze keer besloten we voor de wedstijd niet van banden te wisselen vanwege de vorige keer en bleef ik mooi op de medium compound rijden.

Race 1: Ik had een slechte start vanwege schakelproblemen en verloor verloor meerdere posities. Gelukkig wist ik in bocht 1 een aantal van deze posities gelijk terug te winnen door buitenom te gaan. Na ronde 1 stond ik op p11 en kwam in een behoorde battle met een klein groepje om p8. Ik had alleen vanwege de ingekorte race duur net niet genoeg tijd om een groot genoeg gat te trekken naar de persoon achter mij en werd in de laatste ronde voor start finish nog gepasseerd. Ik eindigde op p9.

Race 2: Mijn start was iets beter dan in race 1 maar ging wijd in bocht 1 omdat iemand mij van achteren aanreed. Hierdoor verloor ik erg veel posities en aan het einde van ronde 1 stond ik p15. Hier was ik nou niet perse tevreden over dus ik probeerde al gouw de aanval te openen naar de rijders voor mij. Deze race reed ik ook een stuk agressiever en maakte ik een aantal riskante inhaal acties waaronder één voor p8 waarbij ik buiten om door de bochten Hoge Heide en Ramshoek ging. Ik trok hierna snel een gat van 8 seconden maar helaas door de ingekorte race duur niet de tijd gehad om verdere posities binnen te harken. Ik eindigde op p8.

Het rijden zelf ging goed maar ik vindt het erg jammer dat ik deze afgelopen wedstrijden telkens op een lagere positie finish dan dat ik start. Hier zit dus zeker nog verbetering in en ik hoop eind dit seizoen het starten goed onder de knie te krijgen en dat ik kans maak op podium plaatsen! Wat we gaan doen is een kleiner achter tandwiel installeren in de hoop dat ik hierdoor ook beter kan starten. Een kleiner tandwiel zorgt ervoor dat je versnellingen langer worden waardoor je minder snel hoeft te schakelen waardoor je langer kunt doortrekken in bepaalde versnellingen. Ook heb je hierdoor minder koppel dus de kans op een power-wheely vermindert ook!

Mijn volgende wedstrijden zijn in Frankrijk op het circuit van Croix en Ternois op 26 Mei, ik ben erg benieuwd hoe deze baan rijdt aangezien ik hier nog niet eerder ben wezen racen!

Reactie achterlaten

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.