1 September was het weer zover, it's race day! Ook reed ik deze dag voor het eerst met de complete wrapping van mijn motor. Hij is eindelijk af! Dit is te danken aan Autocosmetics Drachten, TMsign en Vandam Lichtreclame.
Vandaag was de XL race, 40 minuten nonstop racen en zelfs met een pitstop. Voor deze XL race worden dubbele punten uitgedeeld dus een goede positie is van belang voor mijn strijd in het kampioenschap (die ik op het moment leid met 13 punten voorsprong!). De XL wedstrijd werkt als volgt: je begin de race op de grid, daarna race je 15 minuten. Hierna heb je 10 minuten de tijd om een verplichte pitstop te maken van minimaal 3 minuten. Hierna word de race hervat voor nogmaals 15 minuten en daarna word er afgevlagd.
We begonnen de dag gelijk met de kwalificatie. Normaal gesproken heb je nog een vrije training voor de kwalificatie maar vanwege de XL wedstrijd was hier geen tijd voor. Ik moest in deze sessie snel een goede ronde tijd proberen neer te zetten. Ik had een paar rondes nodig voordat ik in mijn ritme kwam en de sterke wind hielp hier niet in mee. Gelukkig wist ik in mijn laatste ronde een geweldige tijd neer te zetten die mij voor de wedstrijd op P1 liet starten!
De wedstrijd begon voor mij niet al te best. Ik had een slechte start en viel gelijk uit de top 3. Na een paar rondes wist ik mijzelf te herpakken en kon aanhaken in de top 3 waarna wij als groepje wegreden van de rest. Ik probeerde mijn energie in de eerste stint te sparen. sinds kort heb ik veel last van kramp in mijn kuit tijdens het racen en ik wist dat als ik eenmaal kramp had de wedstrijd erg taai zou worden, hierdoor kon ik geen effectieve inhaalacties maken en kon ik alleen maar proberen om bij te blijven. Mijn plan was om zolang mogelijk door te rijden maar vanwege de steeds erger wordende kramp werd ik geforceerd om eerder naar binnen te komen. Hierdoor raakte ik wat uit mijn ritme maar daar had ik verder niet al teveel last van.
Na mijn pitstop reed ik voor een paar rondes mooi in niemandsland. Hier en daar kwam ik een aantal rijders tegen waar ik mee k te battlen maar hierdoor verloor ik steeds meer tijd op P1. Dit gat was inmiddels bijna 30 seconden en met nog ongeveer 15 minuten te gaan had ik een behoorlijke klus om te klaren. Helaas kreeg ik halverwege mijn tweede stint weer last van kramp, zo erg dat 2 keer terugschakelen voor een bocht bijna niet meer lukte. Maar ik moest door, dan maar wat minder schakelen. Ik hield mijn hoofd laag en wist de wedstrijd op een steady pase uit te rijden waardoor ik nog net op P2 wist te finishen. Een ok result, na wat er allemaal speelde tijdens de wedstrijd.
Na de race kwam er nieuws binnen, er zijn tijdens de race een aantal penalty's uitgedeeld, onder anderen aan de rijder op P1. deze werd hierdoor teruggezet naar P4 en dat betekende dat ik naar P1 ben geschoven! Met de punten van deze race is mij leiding nog groter geworden, inmiddels staat het gat op 25 punten en na een aantal berekeningen hoef ik de laatste 2 races alleen nog maar uit te rijden binnen de top 5 om mijn kampioenschap vast te leggen! 11 Oktober zullen we het meemaken!
Met dank aan al mijn sponsoren , supporters en Team67!
