Eerste NK race van het seizoen, het is weer begonnen!

Op 11 en 12 Juni was het eindelijk zover, de eerste NK wedstijd van het seizoen. Ik had er zin in maar was ook een beetje zenuwachtig aangezien het de eerste echte race was in een redelijk lange tijd. Het eerste NK werd in 2 dagen opgesplitst, op de eerste dag waren er de trainingen en op de tweede dag waren de races.

Op de eerste dag hadden we maar 3 sessies vanwege het aantal groepen die moesten rijden. We hadden 1 vrije training en 2 kwalificaties. Op de tweede dag zouden we 1 kwalificatie en 2 races hebben. De eerste dag was gewoon ff goed inkomen. Het weer had alleen andere plannen. de eerste sessie was het volop regen en dat was niet precies de manier waarop ik wou inkomen. Voor de eerste kwalificatie begon het opeens snel te drogen na redelijk wat regen dus moesten we snel de banden omwisselen. Ik had toen maar een halve sessie kunnen rijden. In de tweede kwalificate was het droog en kon ik goed knallen maar aan het einde ging ik onderuit doordat ik net wat teveel aan het pushen was. Helaas was hierdoor 1 van mijn stangen van mijn voorvering verbogen. Gelukkig kregen we veel hulp van mensen op de paddock en wisten we het te fixen waardoor ik de volgende dag gewoon weer kon rijden.

De volgende dag begonnen we met de derde kwalificatie, helaas kon ik mijn tijd niet verbeteren, ik mocht als 4de starten. De eerste race had ik een nogal slechte start. Ik kon na een paar rondes ook niet meer aanhaken met de kopgroep en dat was best wel jammer. Ik deed nog volop mijn best maar ik kwam niet verder dan de 5de plek. De tweede race was heel anders.

Samen met mijn trainer Patrick van Es ben ik na de eerste race even gaan zitten. Hij heeft mij toen een paar tips geven waardoor ik beter kon starten en die werkten erg goed in de tweede race. Ik had een hele goede start en kwam gelijk mee met de kop groep. Ik was in het begin van de wedstrijd zo bezig met de persoon voor mij dat ik niet meer lette op de rijder achter me, waardoor deze mij kon inhalen. 2 rondes later had ik hem gelukkig weer ingehaald en reed ik snel bij hem weg op naar de nummer 4. Ik kwam iedere ronde dichterbij en toen ik vlak achter hem zat ging ik er gelijk voor. De deur was open en ik wou er voor gaan, maar mijn motor dacht daar helaas anders over en bleef bij mijn inhaalpoging hangen in de 5de versnelling, hierdoor kon ik voor de bocht niet snel genoeg snelheid verminderen. ik heb nog maximaal geprobeerd te remmen om te voorkomen dat ik ons er allebeide af zou kegelen. Helaas kon ik hem net niet ontwijken waardoor ik net met mijn voorwiel tegen zijn achterwiel aankwam en ik onderuit ging. Tijdens de crash verloor ik mijn transponder ook nog waardoor ik toch een DNF kreeg ondanks dat ik wel over de finish gekomen ben. Jammer maar helaas en de volgende keer maar weer beter.

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

een × 3 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.