Super 4de NK in Assen

22 en 23 Juni had ik mijn vierde NK in Assen. Ik had er erg zin in want Assen is 1 van mijn favoriete circuits. Deze race was voor mij dubbel spannend omdat op zondag er allemaal sponsoren en familie langs zouden komen om mij toe te juichen tijdens mijn wedstrijd. Met medewerking van onze sponsor Van Dam Lichtreclame in Drachten hadden wij een super mooi laten maken om bij de tent neer te zetten.

We waren vrijdag al naar Assen gegaan zodat we zaterdag lekker rustig konden beginnen. De eerste dag hadden we 2 vrije trainingen en daarna 2 kwalificaties. In de eerste sessie was ik nog behoorlijk aan het wennen aan de baan en de juiste rijlijnen, want ik vond sommige chicanen enorm vervelend. De tweede vrije training ging ik al wat meer pushen en merkte ik al gauw dat ik ruim een seconde langzamer was dan de jongens waarmee ik meestal mee kan strijden. Maar ik had gelukkig nog 2 kwalificaties om mijn tijd te verbeteren toch? nou nee. Ik was in de eerste kwalificatie uitgegleden omdat ik teveel aan het pushen was en in de tweede kwalificatie was ik het echt aan het proberen om mijn tijd te verbeteren, maar het lukte me niet echt. Ik had gewoon te weinig grip. Mijn snelste tijd van vandaag was: 00:51:58en dit was net genoeg voor de 10de tijd. Ik hoopte dat ik dit verbeteren de volgende dag zodat ik dan goed mee kon komen met de rest.

De tweede dag begon ik erg positief maar na de warming-up was ik dat niet meer. In de warming-up moest ik mijn racelijnen weer even vinden en ik kon er geen betere tijd uit knallen, ik bleef grip problemen houden. Gelukkig was mijn vader mij al een stap voor en had die ochtend contact gehad met mijn pake, deze zou naar Assen komen met andere banden; SLICKS!! Ik vond dit best wel spannend omdat ik nog maar 1 keer eerder op slicks gereden had en dit rijdt best wel anders. Mijn vader en ik hadden afgesproken dat ik eerst rustig aan zou doen om zo te wennen aan de banden en vanaf daar te gaan kijken hoe het ging. Ik ging de baan op voor de 3de kwalificatie en na een paar rondes begon ik iets te pushen en......... ik had gelijk het gevoel dat ik meer grip had en sneller kon. 2 rondes daarna wenkte mijn vader mij naar binnen om te vertellen dat ik bocht 1 anders in moest sturen. Met deze tip en meer grip begon ik steeds snellere rondes te rijden! Ik knalde er uiteindelijk een tijd uit van: 00:49:98! Dat is ruim 1,5 seconde sneller dan mijn vorige tijd en hiermee starte ik vanaf de 5de plaats! Ik ging door het lint van blijdschap!

Race 1: Wat een race was dat! Ik starte op de 5de plek en ik had een goede start, maar ik werd ingesloten door 2 andere rijders waardoor ik terugzakte naar de 7de plaats. Ik was ronde na ronde bezig om een gaatje te vinden om voorbij de nummer 6 te komen. Totdat ik een gaatje zag in bocht 1 en mijn motor aan de binnenkant kreeg, hierdoor had ik meer snelheid in de bocht en had ik bij bocht 3 al een klein gaatje geslagen. In bocht 4 ging ik zo plat dat ik met een stukje metaal van het chassis de grond aanraakte, mijn achterwiel gleed hierdoor weg en ik moest snel corrigeren. Uitkomend uit die bocht en naar de volgende heb ik maximaal verdedigend moeten rijden om te voorkomen dat ik opnieuw werd ingehaald. Hierna vond ik mijn ritme weer en kon ik de jacht openen op de nummer 5. Ik kwam snel dichterbij aan de nummer 5 maar voor ik bij hem was viel hij uit, wat betekende dat ik 5de stond ik kon het gewoon niet geloven. Ik was super blij!

Race 2: Dit was mij er ook eentje hoor! Ik starte weer op de vijfde plek en had een betere start dan in race 1. Helaas werd ik er in bocht 3 uitgeremd waardoor ik 6de stond. Omdat ik een aantal rondes daarna bezig was om de nummer 6 voor te blijven kon de nummer 5 steeds verder uitlopen. Toen ik eenmaal los was van de nummer 6 kon ik opnieuw op jacht naar de nummer 5. Ik kwam steeds dichter en dichterbij de nummer 5, hij maakte op een gegeven moment een schakel fout waardoor ik hem er bijna tussen kon zetten maar hij pakte me terug en ik bleef op mijn positie. Maar in de laatste ronde dacht ik alles of niets, uitkomend bij bocht 2 had net iets meer snelheid waardoor ik bij bocht 3 hem misschien kon uitremmen. Ik zette alles op alles en remde net iets later dan hij en ik gebruikte zowel met mijn voor- als achterrem. Mijn achterwiel blokkeerde en begon zelfs te stuiteren, maar ik kon mijn motor net aan de binnenkant krijgen en liet hem daar staan. Hierdoor moest hij iets naar de buitenkant en was ik hem voorbij, in de bochten hierna liep ik iets uit en kon hij niet meer dichtbij genoeg komen om een inhaalactie te proberen. Dit was een nog betere overwinning dan in race 1 omdat ik hier nog meer voor heb gestreden (na de finish zat ik te juichen in mijn helm).

2 keer een 5de plek was meer dan ik had durven hopen dit weekend. Ik ben superblij met dit resultaat en wil daarom ook graag al mijn sponsoren (bedrijven en prive) heel erg bedanken voor hun steun, want zonder hun hulp was dit niet mogelijk geweest. Ik hoop dat ik dit succes in de volgende races opnieuw kan laten zien.

Iedereen bedankt en tot de volgende keer.

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.