2-takt Pocketbike 50cc

Overal is een begin en die van mij was op deze pocketbike. Hier werd vroeger voornamelijk op gereden bij de Race-Kids en hier werden de basics aan je uitgelegd, met de knie plat aan de grond, meekijken door een bocht, dat soort dingen. Goede ouwe tijden 😉

4-takt Pocketbike 50cc

Vanaf hier word het al een stuk(je) serieuzer. Dit is de 4-takt pocketbike waar ik in 2018 voor het eerst mee reed met het Junior-B klassement van de KNMV. De motor is vergelijkbaar met de 2-takt, deze trekt echter een stuk sneller op maar heeft een lagere topsnelheid. Ik vond de 4-takt alleen beter klinken dus daarom reed ik op deze mee in het klassement!

NSF 100cc

Gewicht: 73,6kg

Topsnelheid: +/- 130km/h

Vermogen: 8,4pk

Ik heb in mijn leer jaren met de Race-Kids niet vaak op de NSF 100cc gereden, meer omdat ik destijds het idee van schakelen niet leuk vond en hier moeilijk aan kon wennen (ik was 11 jaar). Hier was ook een appart klassement voor binnen de KNMV maar vanwege mijn oudere leeftijd kon ik hier niet in doorgroeien en ging ik gelijk door naar het Open 125cc klassement.

Suzuki GSX-R125

Gewicht: 116kg

Topsnelheid: 128km/h

Vermogen: 15pk

Over Open 125cc klassement gesproken, dit was mijn Suzuki GSX-R125 waar ik 2 jaar op heb gereden. Dit was vergeleken de rest van de motor in dit klassement verreweg de snelste omdat deze zo licht was. Een nadeel hiervan was alleen dat de motor niet stevig gebouwd is en dat als je een keer onderuit ging je ook gelijk meerdere onderdelen mocht vervangen. Dit was specifiek voor mij heel vervelend omdat ik in deze periode van mijn race carrière boven gemiddeld vaak onderuit ging... Verder was het een fijne motor om op te racen, door het lichte gewicht kon je er behoorlijk mee gooien (wat super van pas komt op de kleinere kartbanen waar ik op reed).

KTM RC125

Gewicht: 140kg

Topsnelheid: 120km/h

Vermogen: 15pk

En dan nu door naar een motor die niet stuk te krijgen was, de KTM RC125. Hier werd in de eerste jaren van het Open 125cc klassemenent erg veel mee gereden maar viel snel weg door de deelname van de Suzuki, Kawasaki en Yamaha 125cc motoren. De KTM was vergelijkbaar met de andere maar ook totaal niet. Erg traag, zwaar, lomp en veel onderstuur. Hij was alleen wel goedkoop te onderhouden aangezien er nooit iets stuk ging, dit kwam omdat er veel kwaliteit in de onderdelen van KTM zat maar dit zorgde ook voor het zware gewicht van de motor.

Yamaha R125

Gewicht: 130kg

Topsnelheid: 140km/h

Vermogen: 15pk

De Yamaha R125 is vergelijkbaar met de Suzuki 125, de Yamaha is alleen iets zwaarder door de sterkere onderdelen en meer kuipdelen. Ik heb hiermee 2 jaar in de KicXstart Yamaha 125 klasse gereden van de KNMV. Hier heb ik veel lol gehad, de motor was erg betrouwbaar en lag altijd goed op de baan (droog en nat). Er was alleen 1 nadeel. Ik was verreweg de oudste en zwaarste in deze klasse waardoor ik behoorlijk veel tijd verloor op de rechte stukken. Dit moest ik weer terug proberen in te halen in de bochten wat nog wel eens resulteerde in een val partij. Dit samen met het feit dat ik aan het einde van dat jaar 18 werd, besloot ik een verandering te maken. Een verandering naar het grote circuit!

Moriwaki MD250H

Gewicht: 80kg

Topsnelheid: 180km/h

Vermogen: 36pk

Hier geldt voor mij eigenlijk hetzelfde verhaal als bij de NSF. Ik heb hier maar een aantal keer op kunnen rijden, 1x op het Junior Track naast het TT circuit en 1x op het TT circuit. De Moriwaki is een pre-Moto3 motor, een soort trainings / overstap motor voordat je op een echte Moto3 motor gaat rijden. Omdat deze motor minder dan 100kg weegt is het voorspelbaar dat het als de bliksem gaat, dit vond ik destijds nogal eng dus ik heb er niet het volledige van gevraagt, alsnog een coole ervaring

2003 Yamaha R6

Gewicht: 180kg

Topsnelheid: 240km/h

Vermogen: 120pk

De overstap naar het grote circuit is gemaakt! Met deze Yamaha R6 uit 2003 heb ik de afgelopen 2 jaren (2023-2024) getrained en geracet met de RSZ in hun ZAC Eurocup klassement (Zomer Avond Competitie). Ook heb ik hiermee mijn eerste circuit km's buiten Nederland gemaakt in een hele lange tijd (het circuit van Dijon Prenois is hier een hoogtepuntje van). Omdat de overstap van 125cc naar 600cc een grote is, heb ik deze 2 jaren mooi rustig aan gedaan om alles op mijn eigen tijd inteleren. Inmiddels ben ik gewent en wil ik weer een stapje meer, het kampioenschap van de RSZ SuperSport 600 klasse! Dit gaat echter niet lukken met deze motor omdat hij, vergeleken de rest van de R6 motoren waar ik tegen race, weinig pk heeft. Hier heb ik alleen al wat voor verzonnen... 

2009 Yamaha R6

Gewicht: 175kg

Topsnelheid: 260km/h

Vermogen: 134pk

Mijn nieuwste aanwinst, de motor waar ik (hopelijk) kampioen op ga worden! Dit is mijn nieuwe Yamaha R6 uit 2009. Omdat de motor een stuk moderner is zijn er veel meer mogelijkheden als het gaat om het verbeteren van de motor, die met mijn vorige motor niet mogelijk waren. Dingen zoals upside-down voor vering, andere soort remschijven (van een Yamaha R1), enz enz. Ik heb nog maar een paar keer op dit monster kunnen rijden en ik heb er totaal geen spijt van. Er zit veel meer feedback in de motor, ik kan hierdoor beter aanvoelen als ik op de rand rijdt of nog ietsjes meer kan pushen. Ik ga er in dit seizoen (2025) in ieder geval nog genoeg op leren en ik kan haast niet wachten!