Mijn 1ste NK in Veldhoven!

19 Juni had ik mijn eerste NK in Veldhoven samen met een training op 18 Juni. Eindelijk, na al die tijd wachten is we eindelijk weer een NK! Veldhoven was mij favoriete baan op de Suzuki, dus nu kijken of het nog steeds mijn favoriete circuit is.

Op 18 Juni hadden we 5 sessies. De eerste sessie was niks bijzonders want dat was eigenlijk inkomen want ik heb nog nooit op dit circuit gereden met de Yamaha. In de tweede sessie ging de temperatuur al redelijk omhoog. Ik zelf had er niet veel last van maar mijn motor wel. In de laatste twee rondes begon die enorm in te houden waardoor ik veel snelheid verloor op het rechte stuk. We lieten de motor goed afkoelen en dachten dat dat het probleem was maar in de derde sessie was het probleem er nog steeds. Ik reed de vierde sessie niet omdat patrick nieuwe koelvloeistof ging halen omdat het misschien daar aan zou kunnen liggen maar in de vijfde en laatste sessie was het probleem er nog steeds.

De dag hierna, 19 Juni, gingen we meer in de motor kijken, met name naar de bougie en natuurlijk, de bouchie was stuk, het leek zelf alsof er iets van roest op zat! Dus, oude eruit, nieuwe erin en kijken of dat het verschil maakte. Helaas had ik de eerste kwalificatie al gehad, dus moest ik extra vlammen tijdens de tweede.

We hadden deze dag maar 4 sessies waarvan 2 kwalificaties en 2 races. In de tweede kwalificatie was het probleem spoorloos en kon ik weer voluit knallen. Ik reed in deze sessie een 4de tijd dus ik starte met de race op de 4de plaats.

Race 1: met de eerste race had ik een slechte start. Ik starte als 4de en in bocht 3 lag ik alweer 9de. Maar ik wist mijn weg vrij makkelijk door het veld te vinden en voor ik het wist stond ik 6de en had ik nog maar 3 rondes. Ik dacht bij mezelf laat ik hier maar snel langs gaan, je weet maar nooit, dus deed ik een “nep” aanval op de persoon voor mij waardoor hij wijd ging en de laatste bocht van de chicanes erg wijd uit kwam, waardoor ik mooi binnendoor kon, eenmaal ervoorbij kon ik gelijk een gaatje slaan maar de nummer 4 was helaas te ver weg om daar ook nog een aanval op te doen. Ik reed de rest van de sessie rustig uit en eindigde de race op een 5de plek samen met de snelste rondetijd van de wedstrijd.

Race 2: in de tweede race had ik een veel betere start maar werd ik onderuit getikt in bocht 1 samen met 2 andere rijders. Ik pakte als eerste de verkeerde motor op en pakte daarna de mijne. Gelukkig voor mij was er nog een crash in de tweede bocht waardoor er een herstart kwam. Deze herstart was nog beter en ik lag zelfs even derde. Maar ik werd al snel ingehaald in bocht 2 omdat ik nog wat last van mijn knie had van de crash waardoor ik niet echt in de vecht en verdedig mentaliteit zat. Nadat ik weer werd ingehaald op een manier die nog maar net goed ging, ging de rijder voor mij tijdens een inhaal manouvre onderuit dus schoof ik weer naar de 4de. Ik liep snel in op de nummer 3 en wou nog een aanval willen doen maar helaas was deze wedstrijd vanwege de herstart en een crash met ambulance in een andere wedstrijd maar 8 rondes ipv 15. Hierdoor zou ik veel risico moeten nemen en dat wou ik er niet op wagen aangezien ik alle races wou uitrijden dus eindigde ik deze race ook 4de met alweer de snelste ronde tijd. Ik ben zeer tevreden over mijn resultaat van de eerst races van het seizoen. Het is een grote en snelle groep en er wordt hard gestreden. Ik heb heel veel zin in de rest van het seizoen.

Mijn vriend Rens had ook twee goede races. In de eerste race eindigde hij derde en in de tweede race eerste! Vooral bij de start vond ik dat hij zijn positie goed verdedigde door gelijk naar de binnen kant te gaan zodat niemand hem er tussen kon drukken.

Mijn volgende NK is in Assen en hoop daar wel wat beter met de top 3 mee te kunnen en een paar mooie battles te hebben en misschien zelfs een podiumplaats te kunnen veroveren.

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.