5de NK in Assen met ups en downs

Zondag 14 juli had ik mijn 5de NK in Assen. Ik had net de laatste week school afgerond en dat was best wel een drukke week vol activiteiten en was ik erg moe. Maar ik had er wel veel zin in. Helaas zat aan dit NK 1 groot nadeel er waren maar 3 sessies per dag ipv. 4 en we begonnen laat, daarom was de tijd tussen al mijn sessies lang, ongeveer 2 uur en dat bleek ook erg vermoeiend te zijn!

De zaterdag was een trainingsdag en de zondag was de race dag, zoals altijd als we op Assen rijden. De eerste sessie was een vrije training. In deze training was ik erg bezig met het verbeteren van mijn racelijnen, er was alleen wel een probleem. De baan was erg koud waardoor je geen optimale grip had en dus kon ik niet voluit rijden. De tweede sessie was hetzelfde. De baan was erg koud dus had je geen goede grip. Ik heb wel een betere tijd neergezet maar alsnog vond ik dat ik nog sneller kon, toen kwam de derde sessie. De baan was nu iets warmer omdat de zon erop scheen dus kon ik voluit. Ik was hard aan het vechten voor die goede tijd en ben zelfs af en toe bijna weg gegleden maar heb toch mijn beste tijd neer kunnen zetten, 0:53:954. Hiermee had ik een zevende plek voor de race van morgen te pakken. Tussen de trainingen door hebben we nog een aantal tips gekregen van Dion Otten, dit is een nederlandse rijder die in de SSP300 rijdt, dit vond ik wel gaaf!

Na het racen werd er ook een BBQ georganiseerd en dat was erg lekker en gezellig. De volgende dag begonnen we om 13:00. Het weer was vandaag minder warm dus was de baan helaas wel weer koud dus heb ik mijn tijd niet kunnen verbeteren in de laatste kwalificatie. Ik was erg zenuwachtig voor de eerste race met de gedachte dat ik het niet goed zal volhouden omdat ik erg moe was maar ik ben erg gewoon voor gegaan en heb het beste eruit gehaald. De eerste race had ik een goede start en er was grote drukte in de eerste bocht maar ik wist mijn positie te behouden. In de tweede bocht probeerde ik degene voor mij in te halen maar zonder geluk. De ronde hierna was ik de aansluiting helaas helemaal kwijt en reed ik in niemandsland. Ik bleef pushen om naar voren te komen, dit leek ook een beetje te lukken. Helaas maakte ik in de laatste 5 rondes een aantal kleine maar cruciale fouten zoals verschakelen en verremmen maar ik wist het goed vol te houden en kwam in de laatste ronde terecht. Doordat de nummer 3 in de race iets te graag voorbij een achterblijver wilde gaan crashte deze in de laatste ronde, daarnaast kreeg degene voor mij motorproblemen dus kreeg ik in de laatste ronde 2 plaatsen kado. Ik was hier super blij mee! Na mijn finish zei ik tegen mezelf: "Nu hopen dat mijn tweede race ook zo goed gaat!".

Race twee: Ik had een slechte start maar wist toch mijn positie te behouden tot de derde bocht. In de vierde bocht kwam iemand mij voorbij en moest ik flink stijden om hem weer voorbij te gaan. Na een aantal rondes kwam het moment dat ik een betere exit had en kon ik hem in de volgende bocht aan de binnenkant passeren. Nadat ik hem had ingehaald bleef hij nog even vlak achter mij maar verloor hij aan snel de aansluiting. Ik was goed bezig en had het gevoel dat ik inliep op degene voor mij maar helaas ging het 3 rondes voor de finish mis. Mijn achterband gleed weg waardoor ik uitgleed en kreeg ik de motor niet zo snel meer aan de praat. Er waren een aantal onderdelen verbogen maar ik kon de race wel uitrijden op de 13de plaats (laatste). Ik baalde enorm en was erg verdrietig maar ik ben er snel overheen gekomen en was blij dat ik toch nog wat punten heb kunnen pakken voor het kampioenschap.

Dit was mijn 5de NK in Assen en ik heb er (op de crash na) wel erg van genoten en heb nu eindelijk vakantie! In augustus heb ik nog een racekamp en wedstijden in Frankrijk dus daar kijk ik ook weer erg naar uit. Tot de volgende keer!!

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

10 + 19 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.